Skip to main content

Kanalbåtferie i Burgund: Franche-Comté

En ukes kanalbåteventyr i juli 2018 – fire voksne reiste med Vison 3 fra Saint-Jean-de-Losne og tilbake.
- av Thomas Bjerknes i Vista Travel




Dag 1,
Dijon – Saint-Jean-de-Losne

Etter frokost i Dijon bestemte vi oss for å dra 30 kilometer rett til kanalbåtbasen i Saint-Jean-de-Losne. Når vi ankom var det selvfølgelig stengt, så gutta tok seg en rekognoseringstur for å finne en matbutikk til forsyninger for morgendagen, samt en restaurant for lunsj og middag. Jentene passet bagasjen med noen glass rosévin. Etter en tur innom en lokal pub fant vi ut at ikke alle prater engelsk her, men det er bare sjarmerende. Det var heller ikke mulig å få servert lunsj etter kl. 14.00, men etter å ha hentet jentene, fant vi en restaurant som kunne ordne litt mat til oss (som viste seg å være veldig god). Etter lang ventetid for å få hentet kanalbåten vår, var endelig alt klart cirka kl. 18.30.



Vi ble liggende i havnen her over natten, da matbutikken ikke ville være åpen før om morgenen. Vi var smarte nok til å reservere bord til middag på restauranten Le Bouchon Losnais, som ligger rett ved Saône-elven. Utrolig koselig og veldig god mat. Vi tok kvelden om bord i vår Vision 3 båt, som skulle være vårt hjem den kommende uken.



Dag 2,
Saint-Jean-de-Losne – Verdun-sur-le-Doubs

Etter innkjøp av dagligvarer og ferskt brød, satte vi kursen sørover ut ifra Saint-Jean-de-Losne, på Saône-elven. Etter en 4-timers tur gjennom to automatiske sluser, ankom vi landsbyen
Verdun-sur-le-Doubs. Her ankret vi opp for dagen. Lunsj om bord – vi grillet pølser, kylling og grønnsaker på dekk. Ettermiddagen brukte vi på å utforske den lille byen. Tilbake på båten var det klart for middag. Jeg prøvde meg på å lage "le cassoulet", tradisjonell fransk husmannskost. Vi spiste middag på dekk og koste oss med god lokal rødvin. I morgen vil kursen settes mot
Chalon-sur-Saône. PS Vi er veldig fornøyd med båten så langt, med unntak av to ting; sengene er ikke de beste og knivene i skuffen er ikke av den beste kvaliteten (hilsen hobbykokken).



Dag 3, 
Verdun-sur-le-Doubs – Chalon-sur-Saône

Etter en tidlig frokost på dekk, forlot vi Verdun-sur-le-Doubs i 8-tiden. Været kunne vi ikke klage på, ikke en eneste sky på himmelen og mellom 30 og 40 grader. Utrolig viktig med parasoll. Reiseruten i dag var kun på cirka to timer til gjestehavnen i Chalon-sur-Saône. På veien møtte vi mange som fisket og campet langs elven, og når vi ankom destinasjonen møtte vi elvecruise-skipet Lord Byron fra Scylla, som lå ankret i Chalon-sur-Saône.



Siden vi kom tidlig til gjestehavnen fikk vi god plass med strøm-tilkobling, og vår kaptein imponerte nok engang havnemannskapet med sin eminente båtkunnskap. Vi brukte formiddagen på en byvandring i gamlebyen som har flotte bindingsverkshus. Vi spiste også lunsj på en restaurant som serverte Bresse-kylling og hadde gjestebok på toalettet. Kyllingen var dessverre tørr og uten mye smak, men det de andre bestilte var bra. Vi dro deretter på et enormt stort Carrefour-supermarked og handlet med matvarer til båten. Vi kjøpte en to kilo stor Bresse-kylling som skulle tilberedes senere. På kvelden fikk vi besøk av sønnen til Terje og to venner, som var på bilferie, de hadde kjørt fra Cannes. Etter en liten ankerdram med pastis, ordnet vi i stand bbq på dekket og koste oss med god mat og drikke utover kvelden.



Dag 4, 
Heldagsutflukt i land

Etter en sen frokost (omelett à la Bjerknes) dro gjestene videre. Vi ruslet bort til togstasjonen og tok lokaltoget til Beaune. Etter 20 minutter var vi fremme. Det var ekstremt varmt og heldigvis så vi at det bygget seg opp til litt regn og tordenvær. Det var dessverre kun en liten lokal regnbyge som varte mindre enn 20 minutter. Beaune kan kalles hovedstedet for vinhandel i Burgund.



Gamlebyen er omringet av en høy mur og det finnes mange koselige restauranter og vinbutikker. Vi koste oss med en veldig god lunsj (utrolig god mat og vin, men litt dårlig service). Jeg spiste en velsmakende tartare de boeuf. Etter lunsj ruslet vi rundt i gamlebyen, før vi tok ett glass vin i det som så ut som en liten kafé, men som hadde en restaurant og ett stort vinlager i kjelleren. Vi var også innom en vinhandler som lot oss prøvesmake noen av de lokale spesialitetene. Vi fikk også tid til å matche oster til vin på en vinbar på vei tilbake til togstasjonen. Vel tilbake på Vision 3 var vi fortsatt mette, så det ble et stykke pizza og caprese-salat til middag. I morgen fortsetter eventyret med en dag full av sluser.



Dag 5,
Chalon-sur-Saône – Chagny
I dag startet turen på Saône-elven, så over i en kanal som heter Canal du Centre. Dette innebar blant annet at vi skulle passere 12 sluser samt en del lave broer, slik at vi ikke kunne kjøre med parasollen oppe. Uten skyer på himmelen, ingen vind og 35 grader i solsteken, ble det utfordrende for alle og enhver. Slusene i dag var stort sett halvautomatiske med en stigning på cirka 50 høydemeter. Dette innebar at jeg som regel måtte hoppe av båten ved slusen. Deretter måtte jeg gå til toppen av slusen og vente der til de andre hadde sikret båten inne i slusen. Jeg trakk deretter i et blått tau som lukket slusen bak oss og fylte opp kammeret med vann, før døren foran åpnet opp, slik at vi kunne kjøre videre på et høyere nivå. Dette gjorde vi 11 ganger.



I morgen må vi kjøre de samme slusene tilbake. Både kjøkkenet i båten og grillen på dekk fungerer utmerket, slik at det er problemfritt å tilberede all mat ombord. Vi følger fransk tradisjon og kjøper ferskt brød hver dag. I den ekstreme varmen er det godt at aircondition om bord fungerer bra (dog det er en tendens at filteret tetter seg grunnet mye grums i kanalene; dette burde vært bedre opplyst fra Le Boat). Vi er nå rett utenfor vinområdene i Burgund i landsbyen Chagny – kanskje mest kjent for restauranten Maison Lameloise, som har hele 3 Michelinstjerner og regnes som en av Frankrikes beste. God natt.

Dag 6,
Chagny – Verdun-sur-le-Doubs

Etter en god natts søvn tok kaptein Terje og sluseslask Bjerknes de innleide syklene fatt og tråkket gjennom de gamle gatene i Chagny. Før butikken åpnet rakk vi å se på en del av bygningene, inkludert den sagnomsuste restauranten med 3 Michelinstjerner. Vi kastet deretter loss og satte kursen nedover kanalen i retning Saône-elven. Dagens etappe innebar 12 sluser. Det var mye enklere å manøvrere slusene nedover enn oppover Canal du Centre. Vi var dessuten svært heldig da 9 av 12 sluser hadde grønt lys, så vi kunne kjøre rett inn slusene. Alle slusene gikk veldig greit, selv om en gås ved den ene slusa skremte vettet av sluseslask Bjerknes!



Vi stoppet for lunsj i Fragnes. Lunsjen i dag ble diverse kaldanretninger fra ukens innkjøp (fois gras, teriner, samt skinker og gode oster). Da vi omsider var ferdig med slusene på Canal du Centre, var vi tilbake på Saône-elven og hadde cirka to timer igjen til dagens destinasjon, som var Verdun-sur-le-Doubs. Jeg tok en spasertur gjennom gamlebyen mens de andre slappet av på dekk. Denne byen er ikke stor men har alikevel seks gode restauranter, samt et kjent "bakemuseum". Det finnes også en koselig lokal pub hvor vi fikk oss en god espresso. Ved havnen ligger Capitainerie hvor du betaler havneavgift, strøm og vann (mellom 15-22 euro per natt). Dagens middag ble helstekt Bresse-kylling med saltbakte poteter, grønnsaker og soppsaus, alt tilberedt i kjøkkenet om bord. Det ble et vellykket måltid. Etter middag ruslet jeg opp i byen for å ta noen stemningsfulle kveldsbilder, der jeg blant annet fant en gammel telefonkiosk som man nå kan bytte bøker i. Vi er nesten ved veis ende og har opplevd noen flotte dager på elven og kanalen. Vi møter så og si ingen andre båter, så vi får oppleve og nyte de flotte omgivelsene nesten for oss selv.



Dag 7,
Verdun-sur-le-Doubs – Saint-Jean-de-Losne

Siste dag på kanalbåteventyret i Burgund startet med frokost i Verdun-sur-le-Doubs. Dagens etappe på Saône-elven var på cirka fire kjøretimer og gikk gjennom to kommersielle sluser. Kl. 15.00 var vi tilbake i Le Boat sin base i Saint-Jean-de-Losne. I dag fikk vi heldigvis litt regn. Men det var kun spredte byger på formiddagen. Slusene i dag var easy peasy. Jentene fikk fri da vi kun brukte sluseslask Bjerknes på tauene og kaptein Terje ved roret. Fremme i havnen hadde vi den siste lunsjen om bord, hvor de siste restene ble satt frem. En liten svanefamilie fikk også en smakebit. Vi hadde middagsreservasjon sist vi var i byen på en koselig restaurant langs elvebredden. Her inntok vi turens siste måltid. Sluseslask Bjerknes har satt stor pris på sitt reisefølge og takker spesielt kaptein Terje Tjernslien, som har styrt skuta med stor ekspertise og gjort turen litt lettere for oss landkrabber. Vi har stortrivdes på kanalbåtferie i Burgund. Au Revoir!

Les mer om kanalbåtferie i Burgund på Franche-Comté her
Les mer om kanalbåtferie med Le Boat her
 

Fritekstsøk