Skip to main content

Eksotiske Mekong. Elvecruise gjennom Vietnam og Kambodsja

En reise på mektige Mekong er opplevelser med vakker natur, frodig fauna, fascinerende folkeliv og gamle kultursteder. Reisen starter i Vietnams største by, Ho Chi Minh City. Derfra seiler vi til Kambodsjas hovedstad Phnom Penh og videre til Siem Reap med de fantastiske tempelruinene i Angkor. En reise som gir minner for livet! 

Høydepunkter
• Pulserende Ho Chi Minh City
• Cu Chi tunnelene fra Vietnamkrigen
• Seilingen gjennom den fantastiske Cho Gao-kanalen
• Cruise på Mekong – Sørøst-Asias livsnerve
• Hverdagslivet i små landsbyer langs elven
• Førsteklasses elvecruiseskip
• Helpensjon om bord 
• Kambodsjas hovedstad Phnom Penh
• Angkor Wat, khmertidens mest berømte tempel

Fritekstsøk

Dagsprogram

  • Dag 1: Oslo – Doha

    Du møter Vista Travels reiseleder på Oslo Lufthavn om formiddagen. Sammen flyr vi med Qatar Airways til Doha.

  • Dag 2: Doha – Ho Chi Minh City

    Etter mellomlanding og flybytte i Doha, flyr vi videre til Ho Chi Minh City med ankomst midt på dagen. Fra flyplassen kjører vi direkte til vårt førsteklassehotell, som ligger vakkert til ved Saigonelven. Vi sjekker inn og har resten av ettermiddagen til fri disposisjon. Hvil ut etter reisen ved svømmebassenget, eller dra på oppdagelsesferd i byen på egen hånd eller sammen med reiseleder. Om kvelden samles vi til en felles velkomstmiddag på en lokal restaurant.

    Bassenget på Liberty Central Saigon Riverside Hotel (26 etasje)


  • Dag 3: Ho Chi Minh City

    Vi har formiddagen til egne opplevelser i Ho Chi Minh City, som tidligere het Saigon og er Vietnams største by og økonomiske og industrielle senter. Saigon var hovedstad i Fransk Indokina fra 1887 til 1902, og etter Vietnams deling i 1954 ble Saigon hovedstad i Sør-Vietnam. Etter krigen ble byen omdøpt til ære for Ho Chi Minh, som regnes som grunnleggeren av det moderne Vietnam. Byen er en herlig blanding av nytt og klassisk, med ultramoderne skyskrapere side om side med gammel fransk bebyggelse fra kolonitiden. Etter lunsj på hotellet skal vi på byrundtur hvor vi besøker Reunification Palace, Uavhengihetspalasset, som var hjemmet og arbeidsplassen til presidenten i republikken Vietnam, og som er et enestående eksempel på 1960-tallsarkitektur. Deretter ser vi Posthuset og Notre Dame-katedralen som begge er bygget i fransk kolonistil. Vi besøker også Cholon, Vietnams største Chinatown, med det hektiske markedet Binh Tay og Ba Thien Hau-pagoden dedikert til havgudinnen Mazu.



    Vårt skip seiler helt inn til Ho Chi Minh og reisen starter på vårt hotell. Etter at vi har sjekket inn på RV Indochine II og funnet oss til rette i lugaren, møtes vi til en velkomstdrink og presentasjon av skipets besetning, før vi går til middag. Skipet ligger til kai i Ho Chi Minh City over natten.

    Ho Chi Minh City
  • Dag 4: Cu Chi-tunnelene og Ho Chi Minh City

    Etter frokost drar vi med buss ut på landsbygden for å se Cu Chi-tunnelene fra Vietnamkrigen. Tunnelene spilte en sentral rolle i krigen og ble brukt av motstandsbevegelsen som gjemmesteder under kamp, i tillegg til å tjene som kommunikasjons- og forsyningsruter, sykehus, mat- og våpenlager. Tunnelene strekker seg over hele 212 kilometer og er gravd ut i forskjellige nivåer, noen steder er det det flere etasjer under jorden.



    Vi returnerer til skipet for lunsj før vi besøker Vietnam History Museum som skildrer Vietnams historie fra antikken og opp til 1930-tallet, da Vietnams kommunistparti ble grunnlagt. Historisk museum, som har en pagodelignende stil, ble bygget i 1929 og het opprinnelig "Musee Blanchard de la Bosse". Skipet kaster loss, og vi seiler langs den den smale Chao Gao-kanalen.

  • Dag 5: Chao Gao-kanalen – My Tho – Vinh Long – Cai Be

    Vi fortsetter vårt cruise til My Tho på den praktfulle Chao Gao-kanalen. Dette er den eneste vannveien fra Mekongdeltaet til Ho Chi Minh City, så her er det et yrende liv av båter som frakter ris og andre produkter. Kanalen som er 29 kilometer lang, ble bygget av franskmennene i 1877, mudret og utvidet i perioden 2013 – 2014, og vant i 2016 en pris for høykvalitetskonstruksjoner. Båter og skip kan kun seile langs vannveien når det er høyvann, noe som betyr hektisk, og til tider kaotisk aktivitet disse timene i døgnet.



    My Tho er det viktigste kommersielle sentrum i Tien Giang-provinsen og hovedporten til Mekong-deltaet. Elver og kanaler snor seg gjennom regionen, og livet leves på vannet. Vi går i land og besøker en bigård og får servert honning-te og eksotisk frukt. Lunsj om bord. Vinh Long, som oversatt betyr evig velstand, er kjent for sine mange frukthager og rismarker. Her finner du også rundt hundre gamle murstein- og keramikkfabrikker som er vel verdt et besøk. Vi vil besøke en av disse imponerende fabrikkene. I Cai Be finner du mange fargerike frukt- og grønnsakshager, et flytende marked, en fransk kirke fra 1935 og flere vakre hus bygget i tradisjonell stil. Her vil vi besøke en lokal produsent av puffet ris, risbrennevin og rispapir som brukes til å lage vårruller.

  • Dag 6: Sa Dec

    I dag stopper vi i Sa Dec hvor vi blir med på en spasertur gjennom byen og forbi huset til den franske forfatterinnen Marguerite Duras’ kinesiske elsker. Duras bodde i Sa Dec fra 1928 til 1932 og er kjent for sine delvis selvbiografiske romaner fra Fransk Indokina, blant annet «Elskeren», som også er filmatisert. Sa Dec er et av de største blomstersentrene i Sør-Vietnam, her dyrkes blant annet forskjellige urter, orkideer og arecapalmer, noe som gjør Sa Dec til en magisk landsby full av farger og aromaer. Landsbyen er spesielt kjent for sin rosehage med mer enn 50 typer roser som daglig fraktes til Ho Chi Minh-byen og andre provinser.

    Produskjon av blomster i Sa Dec


    Vi får litt tid på egen hånd i Sa Dec før vi returnerer til skipet for lunsj. Ta en rusletur rundt i den døsige byen med falmede kolonivillaer, frukthager, blomster og markeder.

    Fra grenseområdene mellom Vietnam og Kambodsja

  • Dag 7: Chau Doc – Phnom Penh

    På grensen mellom Vietnam og Kambodsja ligger byen Chau Doc som har et kulturelt og fargerikt mangfold med både moskeer, templer og kirker. Vi besøker Ba Chua Xu-tempelet og Tay An-pagoden. Tay An-pagoden ble bygget i 1847 i en blanding av vietnamesiske og indiske arkitektoniske stiler, mens Ba Chua Xu-tempelet i kinesisk byggestil, ble bygget i 1820. Lunsj om bord.

    Fra en pagode i Chau Doc


    Om kvelden ankommer vi Phnom Penh, Kambodsjas hovedstad, hvor vi blir liggende ved kai i to netter. Visumformalitetene blir ordnet om bord.

  • Dag 8: Phnom Penh

    Phnom Penh ble grunnlagt i 1373 i forbindelse med byggingen av Wat Phnom, og utnevnt til landets hovedstad i 1431 da kong Ponhea Yat flyttet hit fra Angkor etter å ha blitt beseiret av Siam (Thailand). Wat Phnom, tempelet som har gitt byen sitt navn, er 27 meter høyt og det høyeste religiøse byggverket i hovedstaden.

    Wat Phnom tempelet


    Under den franske kolonimakten, fra slutten av 1800- til midten av 1900-tallet, ble Phnom Penh kalt Asias perle. I deler av byen kan man fremdeles se bygninger fra den franske kolonitiden, og sammen med den vakre elvepromenaden, det skinnende kongelige palasset og de mange templer, danner de en vakker by. I dag skal vi bli bedre kjent med Phnom Penh som ligger ved sammenløpet mellom elvene Mekong, Tonlé-Sap og Bassac. Vi besøker Det kongelige palasset, bygget i 1866 av kong Norodom, og som siden har fungert som kongens residens. Palasset er et av de mest imponerende eksemplene på kambodsjansk arkitektur. Videre besøker vi den storslåtte Sølvpagoden som ligger ved palasset og er bygget på samme tid, før vi fortsetter til Nasjonalmuseet.

    Det kongelige palasset og Sølvpagoden i Phnom Penh


    Nasjonalmuseet, som ble etablert i 1920, er landets viktigste historiske og arkeologiske museum. I museet er det flere khmer-statuer fra det 6. og 7. århundre.

    Nasjonalmuseet i Phnom Penh


    Etter lunsj i byen er det utflukt til den tidligere skolen S21. Under Røde Khmer-regimet (1975–1979) var S21, Tuol Sleng, en beryktet fangeleir der tortur og drap sto på dagsordenen. Mellom 14 000 og 17 000 fanger ble internert der, i primitive celler bygget i tidligere klasserom. Bare 12 fanger antas å ha overlevd.



    Etter dette innblikket i Kambodsjas mørkeste historie, hvor ca. en femtedel av landets befolkning døde, trenger vi litt adspredelse. Vi får tid på egen hånd i Central Market, byens store markedshall. Her selges alt fra mat til gull, smykker, klær og blomster. Om bord igjen kan vi overvære en tradisjonell apsara-danseforestilling.

    Central market i Phnom Penh

  • Dag 9: Koh Chen – Kampong Tralach

    Fra Phnom Penh seiler vi oppover Tonle Sap-elven, som forbinder Mekong med innsjøen Tonle Sap. Vi besøker Koh Chen, en liten landsby hvor håndverkere spesialiserer seg på sølv- og kobberarbeid. På 1970-tallet, da Kambodsja var under Røde Khmer-styret, gikk de intrikate håndverkene nesten tapt. Imidlertid er denne delen av landets kultur fortsatt bevart takket være den enorme innsatsen fra lokale håndverkere som viderefører kunsten til neste generasjon. Lunsj om bord. Vi skal også besøke Wat Kampong Tralach Leu-pagoden, bygget på 1800-tallet, med sine vakre veggmalerier og naturskjønne fresker. Pagoden ligger idyllisk til i rismarkene, og for å komme hit må vi kjøre gjennom landsbyen i gammeldagse oksekjerrer. Skipet ligger ved kai over natten.

    Koh Chen – Kampong Tralach
  • Dag 10: Kampong Chhnang – Tonle Sap

    Cruiset fortsetter på Tonle Sap-elven, som utrolig nok snur retning i regntiden. Nær elvens utløp i Tonle Sap-innsjøen, ligger Kampong Chhnang, en travel landsens havneby med en av de største fiskehavnene i området og også mange oppdrettsanlegg. Regionen er mest kjent for sin fine tradisjonelle keramikk som er en viktig inntektskilde for hele landet. Vi spiser lunsj om bord før vi fortsetter cruiset vårt på Tonle Sap, den største ferskvannsinnsjøen i Sørøst-Asia.

    Tonle Sap


    Tonle Sap er 150 kilometer lang og nærmest et innlandshav, men så grunn at skipsledene markeres med avhogde grener, omtrent som brøytestaver i Norge. Innsjøen er en av verdens rikeste kilder til ferskvannsfisk og er svært viktig for Kambodsjas risproduksjon. I regntiden forstørres den utrolige 4–5 ganger. Ikke rart mange landsbyer ved innsjøen er bygget på påler eller flytende, kunstige øyer. Cocktail og festmiddag om bord mens skipet ligger ankret opp for natten.

    Kampong Chhnang – Tonle Sap
  • Dag 11: Siem Reap

    I Siem Reap tar vi farvel med skipet og kjører til vårt førsteklassehotell for innsjekk.

    Sokha Angkor Resort, Siem Reap


    Navnet Siem Reap betyr Siams nederlag og knyttes til en århundregammel strid mellom Kambodsja og Thailand. Siem Reap var bare en liten landsby da de første franske oppdagelsesreisende gjenoppdaget Angkor på 1800-tallet. Med returneringen av Angkor til Kambodsja i 1907, etter at Thailand hadde hatt herredømme over området siden 1794, begynte Siem Reap å vokse og de første turistene kom. Siem Reap er i dag en liten juvel med interessant arkitektur, fargerike kafeer, skinnende templer og livlige markeder, i tillegg til å være innfallsporten til Angkor. Siem Reap er, ikke overraskende, landets raskest voksende by. På ettermiddagen besøker vi Les Artisans d’Angkor som drives av en kambodsjansk organisasjon som skaper jobbmuligheter for unge mennesker, samtidig som de gjenoppliver tradisjonelt Khmer-håndverk så som stein- og treutskjæring. Middag på en lokal restaurant. Et besøk til Old Market anbefales absolutt. Markedet ligger i hjertet av byen, og det er alltid et yrende liv her med både lokale og turister som er på jakt etter henholdsvis dagens råvarer og tradisjonelle kambodsjanske suvenirer.

    Siem Reap
  • Dag 12: Angkor

    Hele dagen er viet Angkor, den fascinerende, glemte byen i jungelen. Angkor var sentrum for Khmerriket fra begynnelsen av 800-tallet til 1431 da khmerkongen ble beseiret og Angkor forlatt. Byen ble etter hvert glemt og overvokst av jungelen, og først på slutten av 1800-tallet ble Angkor gjenoppdaget av franske arkeologer. Angkor Thom var den opprinnelige byen, omringet av mur og vollgrav.



    Her får vi blant annet se Elefantterrassen. Vi besøker også Bayon-tempelet, kjent for de store statuene av smilende kjempeansikter, og Ta Prohm-tempelet, som fremdeles er overgrodd av trær.



    Etter lunsj på den kjente Foreign Correspondence Club i Siem Reap, skal vi besøke Angkor Wat, det mest berømte av alle Angkor-templene. Hvis været tillater det, får vi med oss solnedgangen i Angkor Wat. Om kvelden spiser vi felles middag til underholdning med lokal apsara-dans.

    Angkor
  • Dag 13: Siem Reap – Phnom Penh - Doha

    Frokost før avreise med buss til Phnom Penh. På denne ca. fem timer lange bussreisen får vi sett mer av landsbygda i Kambodsja og passerer flere tradisjonelle landsbyer. Underveis har vi et stopp på en lokal restaurant for litt snack og drikke. Ved ankomst Phnom Penh, spiser vi en sen lunsj på en lokal restaurant før vi fortsetter til lufthavnen. Vi flyr med Qatar Airways til Doha om ettermiddagen, med ankomst rett før midnatt.

  • Dag 14: Doha - Oslo

    Vi har flybytte i Doha og fortsetter mot Oslo med ankomst om morgenen.

  • VIDEO: En liten film som gir inntrykk av både skipet og reisen:

  • VIKTIG INFORMASJON

    Helse
    Elvecruise er ikke tilrettelagt for personer med gangbesvær/bevegelseshemming. Ilandstigning skjer via en smal landgang og noen ganger kan skip ligge fortøyd side om side. Selv om de fleste har heis, vil det være en del trappetrinn på skipet. På utfluktene er det ofte mye gåing av både kortere og lengre varighet, og disse foregår ofte på brostein eller annet ujevnt underlag. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje og reise uten assistanse underveis.

    Forbehold
    Elver er naturbaserte og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Skulle dette oppstå, forbeholder rederiet seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program. Det gis ikke refusjon for endringer i programmet forårsaket av force majeure.
    Det tas forbehold om endringer i program og flytider, samt justering av prisen som følge av økning i oljepriser, valuta­kurser, skatter og avgifter og andre uforutsette faktorer vi ikke har kontroll over.

Bildegalleri

Prisinformasjon

Alt dette er inkludert:
- Fly Oslo - Ho Chi Minh City/Phnom Penh - Oslo med Qatar Airways
- Flyskatter 
- Transport mellom flyplass, skip, hotell 
- En natt på førsteklassehotell i Ho Chi Minh City med frokost
- En middag i Ho Chi Minh City inkludert en flaske vann eller en lokal øl
- En lunsj i Ho Chi Minh City før cruiset begynner
- Åtte netters cruise i utvendig lugar
- Helpensjon på cruiset fra middag første dag til frokost siste dag
- Drikke til måltider på cruiset; en mineralvann eller en øl, pluss en kaffe eller te.
- Te, kaffe og mineralvann på cruiset
- Utflukter og aktiviteter iht. program
- Engelsktalende lokalguider på utfluktene
- Tips til utfluktsguider i løpet av cruiset
- To netter på førsteklassehotell i Siem Reap med frokost
- En lunsj og to middager i Siem Reap inkludert en flaske vann eller en lokal øl
- Apsara danseshow
- Busstransport fra Siem Reap til Phnom Penh på dag 13
- Snack og lunsj inkludert en flaske vann eller en lokal øl på dag 13
- Norsk kunnskapsrik reiseleder

Prisen inkluderer ikke: 
- Visa til Kambodsja, p.t. USD 35
- Tips til sjåfører og lokalguider i Siem Reap og Ho Chi Minh City  (utenom cruiset)
- Tips til besetningen om bord (rederiet anbefaler ca. 5 USD per person per natt)
- Måltider og drikkevarer utover det som er nevnt i programmet
- Reise- og avbestillingsforsikring

Hoteller på reisen
Vi bor på gode førsteklassehoteller med svømmebasseng.
Ho Chi Minh City: Liberty Central Riverside Hotel 5*    
Siem Reap: Sokha Angkor Resort 5*

Pass og visum 
Norske statsborgere trenger visum ved reiser til Kambodsja. Passet må være gyldig i minst seks måneder ved innreise til Kambodsja. 
Siden vi krysser grensen til Kambodsja om bord på skipet i stedet for å ankomme via en flyplass, er elektronisk visum ikke gyldig. Vi ber deg derfor om å ikke søke om dette på forhånd. Visum blir utstedt direkte om bord i skipet ved grensepasseringen. Ta med to oppdaterte passbilder og USD 35 i kontanter.
Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass er gyldig ved avreise. Vi forholder oss til visumregler for norske statsborgere. Har du annen nasjonalitet, må du selv sjekke eventuelle visumregler. 

Til Vietnam må norske statsborgere ha pass som er gyldig minst seks måneder etter hjemreisedato.

Avganger & priser

AvreisedatoAvreisestedReisemålVarighetLedige plasserFra pris
13.01.2025OsloEksotiske Mekong. Elvecruise gjennom Vietnam og Kambodsja
Reiseledere: Trine Strømme
13 dager249 980,-Bestill

Skip

RV Indochine II
Et forholdsvis nytt, førsteklasses skip hvor fransk eleganse og raffinement er kombinert med nostalgisk kolonistil. Restauranten serverer både internasjonal og asiatisk mat. Fasilitetene inkluderer en...