Skip to main content

Personvernerklæring

Denne erklæringen gjelder behandling av personopplysninger hos Vista Travel AS, Haakon VIIs gate 9, 0161 Oslo.

Behandlingsansvaret ligger hos Vista Travel ved daglig leder Svein Erik Søgård.
Erklæringen gjelder deg som er kunde og/eller deg som benytter vår tjeneste for nyhetsbrev.
Vi er også databehandler for alle opplysninger. Unntaket er betalingsløsning med kredittkort og selve tjenesten for nyhetsbrev.
 
Når du bestiller en reise behandler vi dine personopplysninger i henhold til EU's personvernregler (GDPR) av 25. mai 2018 og Personopplysningsloven av 1. mai 2001.
 
Formålet med informasjonen og hvilken type
Vi henter inn opplysninger fra deg som bruker for å kunne gi deg de tjenester vi tilbyr og for å kunne gjennomføre våre forpliktelser i henhold til avtalen med deg.
 
Bestiller du en reise av oss, enten per telefon, e-post eller vår internettside innhentes navn, adresse, telefonnummer og e-post adresse. I mange tilfeller innhentes også informasjon om pass dersom vi skal bistå med visum/invitasjonsbrev eller det kreves denne informasjonen av flyselskaper som benyttes (avhenger av reisemål og gjeldende regelverk). I noen tilfeller opplyser også du som kunde spesielle behov, for eksempel allergier, assistanse på flyplass o.l. som er viktig i forhold til gjennomføringen av reisen for din del. Ved produkter som «sykkelcruise» kan det også spørres om din høyde i henhold til klargjøring av sykkel.
Ber du om et tilbud fra oss vil det være kontaktinformasjon.
Ønsker du å abonnere på vårt nyhetsbrev trenger vi din e-post adresse.
Vi benytter kjøpshistorikk og adferdsmønster på nettsiden til å kunne gi anbefalinger og reklame som er tilpasset hver enkelt bruker.
All informasjon gis frivillig av deg som kunde/bruker enten via telefon, e-post eller via skjemaer på vår internettside. Vi henter ikke inn informasjon om deg som bruker fra andre.
 
Utlevering av opplysningene til tredjepart
Den informasjon vi får av deg som kunde brukes kun til det som er nødvendig for oss.
I de tilfeller det er nødvendig vil den bli delt med andre.
Navn og kontaktopplysninger legges inn i alle bestillinger på fly, da dette er påkrevet av flyselskapene og må gjøres tilgjengelig for dem. Dine opplysninger finnes også i flybestillingssystemet (GDS) vi benytter så lenge din ordre er aktiv. Dataene slettes fra oss etter hjemkomst.
Det samme gjelder også når det bestilles hotell eller landarrangement gjennom en agent vi benytter eller direkte hos hotellet. Her er det navn og i noen tilfeller kontaktinformasjon som telefonnummer som blir utlevert.
Spesielle ønsker og behov deles også med våre underleverandører der det er nødvendig. For eksempel opplysninger om allergier til bosted/er.
I sjeldne tilfeller hvor agenter ordner visum eller flybilletter på stedet må også passopplysninger oversendes agenten.
 
Sletting og lagring
Informasjon som hentes inn fra deg som kunde eller bruker lagres primært i vårt CRM system. Sletting av kontaktinformasjon og reiseinformasjon blir gjort etter 10 år fra reisen er avsluttet. Passopplysninger blir slettet automatisk etter hjemkomst, om ikke annet er avtalt.
Påmeldte til nyhetsbrev lagres hos tredjepart, Travelmarket Interactive, her slettes e-post adresse ved avmelding. Avmelding skjer enten ved at du klikker på avmeldingslenken i nyhetsbrevet eller kontakter oss med ønske om at vi foretar avmeldingen.
I databehandlingsavtale med våre leverandører er kravet at data slettes umiddelbart etter at en reise er gjennomført.
 
Rettigheter
Som bruker eller kunde har du rett til å kreve innsyn i de opplysninger vi har lagret om deg. Du kan også kreve å få endret opplysninger, eller å få slettet de opplysninger vi har om deg. Gjelder det nyhetsbrev gjøres dette av brukeren selv. Merk at sletting av deg som kunde kan, i sin helhet, først skje 5 år etter fakturautstedelse da denne må beholdes i henhold til Bokføringsloven. Alle andre opplysninger kan slettes etter forespørsel umiddelbart etter hjemkomst.
 
Sikkerhet
Dine opplysninger sikres på best mulig måte ved at vi har fokus på datasikkerhet og gjennom gode holdninger hos våre ansatte. Tilgangskontroll, logging, sletting av unødig informasjon og bruk av eksterne partnere på nettverksikkerhet nevnes som viktige tiltak i bedriften.
Det blir inngått avtaler om databehandling med alle våre leverandører som ved enkelte anledninger kan bli gitt tilgang til våre IT-systemer.
 
 
Henvendelser om hvilke opplysninger som er registrert, retting og sletting kan sende skriftlig til følgende adresser:
info@vistatravel.no

Vista Travel AS
Haakon VIIs gate 9
0161 Oslo

Fritekstsøk