Skip to main content
Image: MS Primadonna

Sykkelcruise gjennom fem land - et 12-dagers eventyr langs Donau

Bli med på et tolv-dagers sykkelcruise langs Donau, selve dronningen blant europeiske elver. På reisen får du oppleve det skiftende landskapet langs elven, fra vingårder og skoger til fjell og sletter - enten fra sykkelsetet eller fra skipet. Vi seiler gjennom vill natur og spektakulære kløfter, som Jernporten, og forbi historiske middelalderbyer og mektige festninger. På sykkelturene trår du i ditt eget tempo, mens MS Primadonna er din trofaste følgesvenn. Skulle du ønske å slappe av en dag eller to, kan du nyte reisen fra soldekket om bord. Sykkelcruise er en utmerket kombinasjon av aktivitet og avslapping.

Høydepunkter:

- På sykkel gjennom fem land
- Den UNESCO-vernede Wachaudalen
- Den imponerende Jernporten
- Sjarmerende Bratislava
- Budapest, som ligger vakkert til ved Donau
- Katedralen i Esztergom
- Melk med benediktinerklosteret Stift Melk
- Krems – en av de eldste byene i Østerrike
- Historiske middalalderbyer
- Beograd – den hvite byen
- Enkle sykkeletapper langs elven

Fritekstsøk

Dagsprogram

  • Dag 1: Oslo – München – Passau

    Du møter Vista Travels reiseleder på Oslo lufthavn, og sammen flyr vi til München. Videre med buss til Passau, hvor MS Primadonna venter. Kjøreturen tar cirka 2,5 timer. Etter at vi har sjekket inn og funnet oss til rette i lugaren, møtes vi til en presentasjon av skipets besetning, før vi går til middag. Passau ligger der elvene Donau, Inn og Ilz møtes, og kalles Dreiflüssestadt (tre elver-byen). Den gamle bydelen består av gotisk og barokk arkitektur. Her ligger St. Stephan-katedralen, kjent for å ha Europas største kirkeorgel. Ved middagstider kaster skipet loss og cruiset begynner.

    MS Primadonna seiler langs med sykkelveiene


    Passau

  • Dag 2: Marbach – Krems

    Ved frokosttider legger skipet til kai ved Marbach, en idyllisk liten by ved inngangen til Wachaudalen. Her finner du Søyleplassen med en steinsøyle fra 1500-tallet, barokkirken St. Martin og det gamle rådhuset, også fra 1500-tallet. Vi tar med oss matpakker fra skipet, og etter frokost er vi klare for første sykkeltur. Fra Marbach sykler vi gjennom den naturskjønne og UNESCO-vernede Wachaudalen, forbi pittoreske landsbyer, aprikostrær, vinmarker, slott, klostre og historiske ruiner. Du kan velge om du vil sykle på østsiden eller vestsiden av elven, og langs sykkelstiene er det tavernaer hvor du kan ta en pause.

    Fine sykkelveier langs Donau

    Vi sykler til Melk der det imponerende benediktinerklosteret, Stift Melk, troner majestetisk på en høyde over byen og elven. Klosteret regnes for å være en av de vakreste barokkbygningene i Østerrike.

    Stift Melk troner på en høyde over byen Melk

    Videre sykler vi gjennom hjertet av vindistriktet, forbi Spitz og til Dürnstein. Her kan vi se det blå og hvite klokketårnet til klosterkirken – et av landemerkene i Wachaudalen. På en høyde bak byen ligger ruinene av slottet der engelske kong Richard Løvehjerte ble holdt fanget fra 1192 til 1193.

    Det blå og hvite klokketårnet til klosterkirken i Dürnstein – et av landemerkene i Wachaudalen

    Dagens sykkeletappe ender i Krems. Byen regnes som en av de eldste i Østerrike, og gamlebyen er listet av UNESCO. Her finner du mange kirker fra forskjellige tidsepoker, pittoreske torg med historiske bygninger, statuer og små monumenter og trange, brosteinsbelagte gater. Skipet seiler videre fra Krems om kvelden.

    Krems

  • Dag 3: Bratislava – Šamorín

    Om morgenen ankommer vi Bratislava, hovedstaden i Slovakia. De største severdighetene i det unge landets hovedstad er den godt bevarte gamlebyen og middelalderslottet Bratislavsky Hrad. Dra på oppdagelsesferd i denne sjarmerende byen og se den gamle byporten, Michaelsporten, nasjonalteateret, skulpturer, fontener og små torg. Her ligger også St. Martin-katedralen, som fra 1563 til 1830 var kroningskirke for de ungarske kongene.

    Middelalderslottet Bratislavsky Hrad

    Dagens sykkeletappe går først ut til øya hvor kunstmuseet Danubiana Meulensteen ligger. Den imponerende bygningen huser utstillinger av ledende internasjonale artister, og i den 8000 kvadratmeter store parken som omgir museet, kan du beundre utallige skulpturer. Vi sykler tilbake og over Lužný-broen og videre langs Donau-sykkelveien til Šamorín. Den lille ungarske byen ble nevnt for første gang i 1238 som ecclesia Sancte Mariae og var en fremtredende havn ved Donau under middelalderen. Byen har en rekke historiske bygninger, blant annet bygningen til den reformerte kirke, som regnes som en av de eldste og vakreste gotiske kirkene i regionen. Skipet seiler videre om ettermiddagen.

  • Dag 4: Kalocsa – Baja

    Skipet ankommer Kalocsa, en av de eldste byene i Ungarn, om formiddagen. Byen er senter for ungarsk folkekunst, og i kunstmuseet kan du blant annet se broderier med typiske ungarske motiver. I byen finner du også den vakre Kalocsa-katedralen, opprinnelig bygget i 1050. Den nåværende katedralen bygget på restene av de tidligere kirkene, ble bygget mellom 1728 og 1774 i barokkstil.

    Kalocsa-katedralen

    Fra Kalocsa sykler vi på sykkelvei til den barokke byen Baja. Langs sykkelveien kan vi se flokker av storfe, griser og hester. Baja ligger ved bredden av Donau og er kjent for sin rike kultur og gastronomi, spesielt den berømte fiskesuppen, Bajai Halászlé. Byen kan skilte med mange historiske bygninger, inkludert den barokke fransiskanerkirken, og er et populært reisemål for elvecruise. Baja er også et utgangspunkt for utflukter til Kiskunság nasjonalpark. Skipet seiler videre sen ettermiddag.

    Rådhuset i Baja

  • Dag 5: Beograd

    Skipet legger til kai i Beograd ved lunsjtider. Beograd var hovedstad i tidligere Jugoslavia, men er i dag hovedstad i republikken Serbia. Byen ligger strategisk til der elvene Sava og Donau møtes, midt mellom to tidligere imperier, det habsburgske og det ottomanske. Mer enn fire årtusener med røff balkanhistorie har skapt en stolt og interessant by. De mest kjente landemerkene i Beograd er den imponerende Kalemegdan-festningen, den ortodokse St. Sava-kirken, Chukur-fontenen, parlamentet og Markuskirken. Besøk gjerne Skadarlija-distriktet, Beograds Montmartre, med brosteinsgater, kunstgallerier, antikvitetsbutikker og kafeer.

    St-Sava-kirken i Beograd

    Dagens sykkeletappe går langs Sava-sykkelstien til den menneskeskapte Ada Ciganlija-øya og Savsko Jezero-sjøen. Retur via den berømte sykkelbroen i Brankov og det bilfrie Waterfront-distriktet. Skipet seiler videre ved middagstider.

    Adi bro går over til Ada Ciganlija-øya

  • Dag 6: Kladovo – Jernporten

    Ved frokosttider legger skipet til kai i Kladovo. Byens tilknytning til romersk historie gir en unik mulighet til å utforske gamle ruiner, spesielt Trajans bro, som en gang var et teknologisk mesterverk av ingeniørkunst. Selv om broen i dag er i ruiner, er det fortsatt et imponerende syn og en påminnelse om det romerske imperiets innflytelse i området.

    Vi seiler gjennom den spektakulære Jernporten

    Fetislam-festningen er et annet viktig historisk landemerke i Kladovo. Bygget på 1500-tallet av Det osmanske riket, tjente festningen som en viktig forsvarspost langs Donau. Utforskningen av dette komplekset gir et innblikk i regionens strategiske betydning gjennom historien. Sykkeletappen går til den tyrkiske festningen Fetislam og videre til en vingård nær Vrbica/Korbovo, før vi returnerer til skipet. Å seile gjennom den spektakulære Jernporten ved solnedgang, er en helt magisk opplevelse. Jernporten, som er en av de mest imponerende naturlige grensene mellom Serbia og Romania, er kjent for sin dramatiske natur, hvor Donau slynger seg gjennom de trange, steinete passasjene omgitt av høye klipper.

    Fetislam-festningen

  • Dag 7: Golubac – Veliko Gradište

    Skipet ankommer den serbiske havnebyen Golubac ved frokosttider. Byen er mest kjent for sin festning med ni tårn. Dette er middelalderens best bevarte festning, og fra festningens tårn og murer er det en fantastisk utsikt over Donau.

    Festningen i Golubac

    Sen formiddag fortsetter skipet til Veliko Gradište, som det når etter et par timers seiling. Veliko Gradište er en liten by som ligger der Pek-elven renner ut i Donau. Vi sykler på en bilfri vei til Srebrno Jezero (Silver Lake) og tilbake. Srebrnosjøen er formet som en bue, og er 14 kilometer lang, opptil 300 meter bred og dekker et område på 4 km². Langs bredden finner du vakre sanddyner, noe som bidrar til at innsjøen er et populært utfluktsmål. Ønsker du en lengre sykkeletappe, kan du fortsette til Ram, før du sykler tilbake til Veliko Gradište.

    Srebrno Jezero (Silver Lake)

  • Dag 8: Novi Sad

    Skipet legger til kai i Novi Sad ved frokosttider. Novi Sad er den nest største byen i Serbia og det kulturelle og historiske sentrum i Vojvodina-regionen. Novi Sad er en livlig universitetsby med mange parker og et stort antall hyggelige butikker, kafeer og restauranter. Byen var under Det østerriksk-ungarske riket, noe som spesielt er synlig i byens arkitektur og kultur.

    Torget i Novi Sad

    Dagens sykkeletappe går langs den bilfrie Donau-sykkelveien til vinsmaking i nærheten Futog – en pittoresk by med vakker arkitektur og rik historie. Vi sykler tilbake til skipet, som seiler videre ved middagstider.

    Klare for dagens etappe ©Donau-Touristik_Zupanc

  • Dag 9: Mohacs

    Skipet ankommer Mohacs om formiddagen. Mohacs er en liten by i sørlige Ungarn med en dramatisk historie. I 1526 led habsburgerkongen Ludvig II et knusende nederlag mot osmanerne fra Tyrkia i slaget ved Mohacs. Dette slaget anses for å være innledningen på De osmansk-habsburgske krigene, som varte i over 250 år.

    Krigsmonument i Mohacs

    Midt på dagen sykler vi gjennom Duna-Dráva nasjonalpark til landsbyen Kölked. Dette området er et hekke- foringsområde for hvite storker. White Stork Museum er unikt selv på europeisk nivå, og utstillingen presenterer alle storkearter, deres trekkveier og leveområder. Hvis du ønsker en lengre sykkeletappe, kan du sykle videre til Sátorhely Memorial - gravplassen som ble etablert på stedet for slaget ved Mohács 29. august 1526. Parken er det siste hvilestedet for mer enn 1700 soldater. Skipet seiler videre sen ettermiddag.

    Duna-Dráva nasjonalpark

  • Dag 10: Budapest

    Skipet ankommer Budapest ved frokosttider. Innseilingen til Ungarns hovedstad, Budapest, er verd å få med seg, da mange av byens severdigheter og imponerende byggverk ligger langs elven. Budapest besto opprinnelig av to byer; Buda og Pest, beliggende på hver sin side av Donau. På østsiden av elven, i bydelen Pest, ligger Helteplassen, det vakre operahuset, St. Stefans-basilikaen, og parlamentsbygningen i nygotisk stil. Buda, på vestsiden av Donau, er mer kupert. Her ligger mange flotte bygninger, blant annet Mattias-kirken og Fiskerbastionen med storslått utsikt over byen.

    En av løvene på Széchenyi broen, med Mattias-kirken i bakgrunn

    I dag er det sykkeltur til Margaretøyen og tilbake. Den frodige Margaretaøyen ligger ved Donau-elven mellom Buda og Pest og er et fredelig utfluktssted i byen. Du kan følge promenadene rundt et parkområde, et vanntårn i jugendstil, ruinene til et dominikansk kloster fra 1200-tallet, en musikkfontene og en liten dyrehage. Her finnes også andre attraksjoner som joggestier, kurbad og svømmebassenger. Om sommeren finnes det også pop-up-barer og restauranter, samt livemusikk.

    Margaretøyen ligger midt i Donau mellom Buda og Pest og er en frodig øy med parkområder, fontener, basseng og mye mer

    Skipet seiler videre sent om kvelden. Få byer er så vakkert opplyste som Budapest når mørket senker seg, så vi anbefaler absolutt en tur opp på soldekket etter middag for å beundre utseilingen. Vi seiler tilbake oppover elven til området som kalles Donaukneet, nær grensen mot Slovakia.

    Budapest, vakkert opplyst på kvelden

  • Dag 11: Esztergom – Komárno

    I løpet av de tidlige morgentimer har skipet lagt til kai ved Esztergom, som var Ungarns hovedstad fra år 1000 til begynnelsen av 1200-tallet. I dag ligger landets erkebispesete her. I gangavstand fra skipet ligger den imponerende Esztergom­katedralen fra 1856. Katedralen er Ungarns høyeste bygning, og den imponerende domen, som innvendig er 71,5 m høy og 33,5 m bred, bidrar til akustikken som gir en gjenklang på hele 9 sekunder. Altertavlen i katedralen er verdens største maleri, malt på ett kanvasstykke.

    MS Primadonna lagt til ved Esztergom ©Donau-Touristik_Zupanc

    Dagens sykkeletappe starter her i Esztergom, og vi sykler langs bilfrie småveier gjennom det svakt bølgende landskapet, forbi søvnige landsbyer som Moča til festningsbyen Komárno. Komárno, som ligger ved sammenløpet av elvene Donau og Váh, er en by med en rik multikulturell historie, som gjenspeiler både slovakisk og ungarsk påvirkning. De viktigste severdighetene inkluderer den godt bevarte Komárno-festningen og det imponerende europeiske monumentet, som skildrer arkitektoniske stiler i mange europeiske land. Om ettermiddagen fortsetter cruiset med kurs for Wien.

    Det imponerende europeiske monumentet

  • Dag 12: Wien

    Ved frokosttider legger vi til kai i Nussdorf, en av forstedene til Wien. Etter en god frokost tar vi farvel med skipet, og kjører med buss til flyplassen for hjemreise.

  • VIKTIG INFORMASJON

    Helse
    Elvecruise er ikke tilrettelagt for personer med gangbesvær/bevegelseshemming. Ilandstigning skjer via en smal landgang og noen ganger kan skip ligge fortøyd side om side. Selv om de fleste har heis, vil det være en del trappetrinn på skipet. På utfluktene er det ofte mye gåing av både kortere og lengre varighet, og disse foregår ofte på brostein eller annet ujevnt underlag. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje og reise uten assistanse underveis.

    Forbehold
    Elver er naturbaserte og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Skulle dette oppstå, forbeholder rederiet seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program. Det gis ikke refusjon for endringer i programmet forårsaket av force majeure. Det tas forbehold om endringer i program og flytider, samt justering av prisen som følge av økning i oljepriser, valuta­kurser, skatter og avgifter og andre uforutsette faktorer vi ikke har kontroll over.
  • SYKKELETAPPER

    Dag 2     Marbach - Krems ca. 53 km
    Dag 3 Bratislava – Šamorín ca 48 km
    Dag 4 Kalocsa – Baja ca. 55 km
    Dag 5 Beograd – Ada Ciganlija – Lake Savsko Jezere – Beograd    ca. 35 km
    Dag 6 Kladovo – Fetislam-fortet – Brankov – Beograd ca. 28 km
    Dag 7 Veliko Gradište - Srebrno Jezere – Veliko Gradište ca. 22 km (ca. 44 km til/fra Ram)
    Dag 8 Novi Sad – Futog – Novi Sad ca. 46 km
    Dag 9 Mohacs – Kölked – Mohacs ca. 22 km (ca. 46 km til/fra Sátorhely)
    Dag 10 Budapest – Margaret-øyen – Budapest ca. 24 km
    Dag 11 Esztergom/Štúrovo – Komárno ca. 56 km


    Alle oppgitte distanser er omtrentlige. Terrenget er godt egnet for fritids­syklister. Det informeres om dagens tur om bord, og deles ut kart. Det er ingen guiding på sykkelturene, men Vista Travels reiseleder sykler sammen med de fra gruppen som ønsker å sykle samlet.

  • Videopresentasjon av skipet

    Her kan du se en video som viser noen av områdene på reisen. Videoen er fra rederiet.

Prisinformasjon

Alt dette er inkludert:
- Fly Oslo – München/Wien – Oslo
- Flyskatter
- Transport flyplass–skip t/r
- Havneavgifter
- Elleve netters cruise i utvendig lugar
- Helpensjon fra middag første dag til frokost siste dag (lunsj består av nistepakke, som man smører selv under frokosten, for syklistene - eller enkel lunsj om bord for ikke-syklister)
- Leie av unisex tursykkel med sykkelveske
- Informasjonspakke med rutebok (én pr. lugar)
- Norsk reiseleder fra Vista Travel

Prisen inkluderer ikke:
- Drikkevarer
- Tips til skipets mannskap
- Reise- og avbestillingsforsikring

Tillegg for el-sykkel (på forespørsel)

Tips:
I reiselivsnæringen utenfor Skandinavia er tips en viktig del av inntektsgrunnlaget for de ansatte. Når det gjelder tips til mannskapet, er rederiets anbefaling 10 euro pr. person pr. dag. Selv om tips er frivillig, oppfordrer vi våre gjester til å følge rederiets anbefaling. Det er også vanlig å tipse lokale guider og sjåfører på utfluktene. Et par euro til guiden og litt mindre til sjåføren.
 

Bildegalleri

Generell informasjon

Sykkel
Cruiseprisen inkluderer leie av lette tursykler med syv gir og en liten sykkelveske. Oppgi din høyde ved bestilling. Det er mulig å betale et tillegg for el-sykkel. 

Pakketips
Vi anbefaler at du tar med lett jakke, regntøy, sykkelhjelm og gode sko (ikke sykkelsko). Skipet har ikke sykkelhjelmer til utlån.

Ikke-syklist
Du velger selv om du vil være med på sykkelturene eller ikke. Ønsker du å ta det med ro en av dagene, kan du tilbringe dagen om bord istedenfor å sykle. Vi gjør oppmerksom på at lunsjen som serveres om bord, er svært enkel.

Dame- og herresykler. El-sykler på høyre side og vanlige på venstre side.

Avganger & priser

AvreisedatoAvreisestedReisemålVarighetLedige plasserFra pris
06.06.2025OsloSykkelcruise gjennom fem land - et 12 dagers eventyr langs Donau
Reiseledere: Øyvind Lind-Fossen
12 dagerMer enn 830 980,-Bestill
22.08.2025OsloSykkelcruise gjennom fem land - et 12 dagers eventyr langs Donau
Reiseledere: Eeva-Liisa Støvne
12 dagerMer enn 830 980,-Bestill

Skip

MS Primadonna
Om bord er det en restaurant, panoramabar, en lounge med store panoramavinduer, butikk, en velværesalong med massasje, frisør, boblebad og badstue. På soldekket finnes et boblebad, solsenger og komfor...