Skip to main content
Image: Passau

Det store Europa-cruiset - 15 dager og fire elver fra Amsterdam til Budapest med nye MS VIVA Enjoy 5*

Bli med på et 15-dagers elvecruise på fantastiske europeiske vannveier. Cruiset starter i livlige Amsterdam, og langs Rhinen får du oppleve Köln, Koblenz og eventyrlige Rhindalen. Langs elven Main stopper vi i flere pittoreske, små middelalderbyer med bindingsverkshus og smale gater. I Bamberg med katedralen Kaiserdom, seiler vi inn på Main-Donaukanalen som knytter sammen de to store elvene Rhinen og Donau. Vårt eventyrlige elvecruise avsluttes på Donau med stopp i Regensburg, en av Tysklands eldste byer, pittoreske Passau og historiske Melk. I tillegg får du oppleve idylliske Wachaudalen (UNESCO) og tre av de flotte hovedstedene som ligger langs mektige Donau – Wien og Bratislava, før cruiset ender i Budapest. En perfekt ramme rundt cruiset er det nye femstjerners-skipet MS VIVA Enjoy med sitt all-inclusive-konsept.

Høydepunkter:

- Boktrykkerkunstens by Mainz 
- Koblenz – der Mosel og Rhinen møtes
- Den storslagne Kölnerdomen (UNESCO)
- Romantiske Rhindalen (UNESCO)
- Keiserborgen i Nürnberg
- Würzburg med den imponerende biskopresidensen
- Historiske middelalderbyer med bindingsverkshus
- Den godt bevarte gamlebyen i Bamberg
- Verdensarvbyen Regensburg
- Keiserbyen Wien
- Kulturlandskapet i Wachaudalen (UNESCO)
- Benediktinerklosteret i Melk
- Gamlebyen i Bratislava
- Budapest med sine storslåtte bygninger 
- Nytt og luksuriøst femstjerners skip hvor drikkevarer og tips er inkludert

Fritekstsøk

Dagsprogram

  • Dag 1: Oslo – Amsterdam

    Du møter Vista Travels reiseleder på Oslo lufthavn om morgenen. Sammen flyr vi direkte til Amsterdam. Herfra har vi busstransport til kaien hvor MS Viva Enjoy venter. Etter at vi har sjekket inn og funnet oss til rette i lugaren, møtes vi til en velkomstdrink og presentasjon av skipets besetning, før vi går til middag. Skipet ligger ved kai over natten.

    MS VIVA Enjoy

  • Dag 2: Amsterdam

    Amsterdam har en åttehundre år gammel bykjerne og er byen med flest husbåter og verdens største museumstetthet, blant annet Rijksmuseum og Van Gogh-museet. Her er det like mange sykler som innbyggere, og husene kan umulig bli smalere. Det er få storbyer som har en så hyggelig småbyfølelse som Amsterdam, og byen er spesielt kjent for alle kanalene som går på kryss og tvers gjennom sentrum. De danner rundt nitti øyer, og krysses av over fire hundre broer.

    Husbåter, smale hus og mange sykler kjennetegner Amsterdam

    I hjertet av byen ligger Damplassen, omkranset av elegante bygninger, blant annet kongepalasset, som opprinnelig var byens rådhus. Langs de små og store kanalene kan vi beundre gamle herskapshus og tidligere varehus fra 1600-tallet.

    Damplassen med Kongepalasset i bakgrunnen

    Skipet kaster loss ved lunsjtider, og vi seiler gjennom det store deltaet hvor Rhinen har delt seg i flere elver og kanaler.

  • Dag 3: Köln

    Skipet har krysset grensen til Tyskland og legger til kai i Köln ved lunsjtider. Köln ble grunnlagt av romerne for to tusen år siden og er i dag Tysklands fjerde største by med litt over en million innbyggere. I Altstadt (gamlebyen) ble nitti prosent av bygningsmassen ødelagt under andre verdenskrig. Byens landemerke, den gotiske Kölnerdomen, unnslapp heldigvis store ødeleggelser. Kölnerdomen er en av de største katedralene i Europa og har siden 1996 stått på UNESCOs verdensarvliste. Ta gjerne en spasertur i Altstadt og smak på det lokale ølet Kölch i en av de mange ølstuene.

    Skipet seiler videre sent om kvelden.

    Majestetiske Kölnerdomen står på UNESCOS verdensarvliste

  • Dag 4: Koblenz – Mainz

    Ved frokosttider kommer vi til Koblenz, som ligger der Mosel munner ut i Rhinen. Koblenz var en av de tyske byene som ble hardest rammet av bombetoktene under andre verdenskrig. Byen er siden blitt gjenoppbygget og fremstår i dag som en blanding av gammelt og nytt. I gangavstand fra skipet ligger odden Deutches Eck (Det tyske hjørnet), der Mosel og Rhinen møtes. Her står en monumental rytterstatue av keiser Wilhelm I og overvåker sammensmeltningen av de to elvene.

    Deutches Eck (Det tyske hjørnet), der Mosel og Rhinen møtes

    Ønsker du en luftig oversikt over området, anbefales en tur til det gamle festningsanlegget Ehrenbreitstein, som ligger på en høyde på motsatt side av Rhinen. Det går en gondolbane tvers over elven, og både overfarten og festningen byr på storslått utsikt.

    Gondolbanen over elven til Ehrenbreitstein

    Ta gjerne en rusletur i gamlebyen som ligger i gangavstand fra skipet. Ved lunsjtider forlater vi Koblenz og starter seilingen i Rhindalen. Vi befinner oss nå i området som står på UNESCOs verdensarvliste og kalles Romantiske Rhinen. Fra soldekket har vi utsikt til middelalderborger, vinmarker og små pittoreske landsbyer. Historien og legendene som knytter seg til dalen har gjennom århundrene inspirert forfattere, komponister og kunstmalere. Der elven er på sitt smaleste passerer vi den bratte Loreleiklippen. Det sies at man for lenge siden kunne høre et mumlende ekko ved den 120 meter høye fjellformasjonen, noe som har skapt grobunn for mange myter. Borgene, slottene og ruinene langs denne delen av elven vitner om en tid da Rhinen var en av Europas viktigste handelsveier. Skipet ankommer Mainz ved middagstider og ligger ved kai over natten.

    Loreleiklippen

  • Dag 5: Mainz

    Mainz, hovedstaden i Rheinland-Pfalz, ligger der elvene Main og Rhinen møtes og er kjent som boktrykkerkunstens by. Johann Gutenberg levde mesteparten av sitt liv i Mainz, og på museet som bærer hans navn finnes den 42-linjers bibelen som ble trykket i 1455. Byen har en historisk bydel med vakre bindingsverkshus, og her finner du også den tusen år gamle St. Martin-katedralen. Ved lunsjtider seiler vi videre på elven Main. Main er 527 kilometer lang og er sammen med elven Mosel, den viktigste sideelven til Rhinen.

    Den tusen år gamle St. Martin-katedralen

  • Dag 6: Wertheim

    Ved lunsjtider ankommer vi den pittoreske småbyen Wertheim. Ruinene av det store Wertheim-slottet er byens landemerke og et populært sted for kulturaktiviteter. Wertheim har et middelaldersentrum med vakre bindingsverkshus og sjarmerende, smale gater. Her finnes flere interessante severdigheter, blant annet en gotisk kirke fra 1383. Tårnet Kittsteintor har målinger fra oversvømmelser helt tilbake til 1595.

    Wertheim-slottet er byens landemerke

    Skipet seiler videre ved middagstider.

  • Dag 7: Würzburg

    Vi anløper Würzburg ved lunsjtider. Byens mest berømte bygning er det praktfulle barokkslottet som tidligere var fyrstebiskopens residens. Slottet regnes for å være en av de viktigste barokkbygninger i Europa og står på UNESCOs verdensarvliste. I 1945 ble Würzburg utsatt for et intenst britisk luftangrep som utslettet over sytti prosent av sentrum og store kulturskatter gikk tapt. Ødeleggelsene var så store at det en stund var snakk om å la ruinene forbli et monument over krigens redsler. Men man valgte å la byen gjenoppstå, biskopresidensen ble restaurert og de viktigste kvartalene gjenreist i sin gamle stil.

    Barokkslottet i Würzburg

    Skipet seiler videre ved middagstider.

  • Dag 8: Bamberg

    Skipet legger til kai i Bamberg sen ettermiddag. Bamberg ligger ved Regnitz, en sideelv til Main, ved begynnelsen av Main­Donau-kanalen. Kanalen knytter sammen de to store elvene Rhinen og Donau, og da den sto ferdig i 1992 ble det for første gang mulig å seile på tvers av det europeiske kontinentet, fra Nordsjøen til Svartehavet. Main­Donau-kanalen er 171 kilometer lang og har 16 sluser. Bambergs indre by står på UNESCOs verdensarvliste, og byprofilen er dominert av den enorme katedralen Kaiserdom med fire tårn.

    Kaiserdom med fire tårn

    Et annet kjent landemerke er det gamle rådhuset midt i elven, mellom to broer. Den eldste av broene, Obere Brücke, er fra 1400­-tallet. Bamberg ble skånet for allierte bomberaid under andre verdenskrig, slik at byen er svært godt bevart med originale bygninger helt tilbake til den tiden byen ble grunnlagt. Byen er også kjent for sin ølproduksjon, og har hele ni bryggerier som brygger mer enn femti ulike øltyper på gamle tradisjoner. To av bryggeriene produserer fortsatt det kraftige, sterke og kullsorte Rauchbier.

    Det gamle rådhuset ligger midt i elven, mellom to broer

    Skipet seiler videre ved middagstider.

  • Dag 9: Nürnberg

    Vi ankommer Nürnberg ved frokosttider. Nürnberg var nazistenes høyborg under krigen, og det var på stadionet her at Hitler holdt sine massemønstringer. Det var også grunnen til at Nürnbergprosessen, med rettsoppgjøret mot de tyske nazilederne etter andre verdenskrig, ble holdt her. Nürnberg fikk hard medfart under krigen, men er gjenoppbygget med bindingsverkshus og brosteinsbelagte gater. Byens landemerke er den imponerende Keiserborgen, som ligger like ovenfor gamlebyen.

    Keiserborgen i Nürnberg

    Gamlebyen med huset til maleren Albrecht Dürer, middelalderkirken St. Sebaldus og det vakre rådhuset er verdt et besøk. Nürnberg har også en nesten intakt historisk bymur. På den livlige markedsplassen ligger den gotiske Frauenkirche fra 1358.

    Frauenkirche på markedsplassen i Nürnberg

    Skipet seiler videre ved lunsjtider og etter en stund passerer vi et monument som står ved vannskillet på kanalen ved Hilpoltstein. Sør-øst for monumentet renner vannet mot Svartehavet, og nord-vest mot Nordsjøen.

  • Dag 10: Regensburg

    Tidlig om morgenen legger vi til kai i Regensburg, en av de eldste byene i Tyskland. Den vakre gamlebyen og bydelen Stadtamhof står begge på UNESCOs verdensarvliste, og er direkte forbundet med den kjente Steinerne Brücke (Steinbroen) fra 1100-­tallet. Det er så godt som bilfritt i de smale sentrumsgatene, hvor det er flere hus som kan dateres tilbake til 1200­ og 1300-tallet da Regensburg var et viktig handelssentrum. På din vandring gjennom den sjarmerende gamlebyen kan du se det gamle rådhuset og den gotiske katedralen, sammen med velholdte kjøpmannshus.

    Steinerne Brücke (Steinbroen) fra 1100-­tallet

    Skipet seiler videre om kvelden.

  • Dag 11: Passau

    Skipet legger til kai i pittoreske Passau ved frokosttider. Passau ligger der elvene Donau, Inn og Ilz møtes, og kalles Dreiflüssestadt (tre elver-byen). Den gamle bydelen med smale brosteinsgater, har vakre bygninger i gotisk og barokk arkitektur. Her ligger St. Stephan-katedralen med sine karakteristiske løkkupler og Europas største kirkeorgel med nesten 18 000 piper. Over byen ruver Veste Oberhaus, en imponerende festning som dateres tilbake til 1200-tallet.

    St. Stephan-katedralen med sine karakteristiske løkkupler

    Skipet seiler videre ved middagstider.

  • Dag 12: Melk – Wien

    Om morgenen kommer vi til Melk, best kjent for det majestetiske benediktinerklostret Stift Melk, som troner på en høyde over byen. Denne imponerende barokkbygningen er fra tidlig 1700-tall. Her kan man se marmorhallen, klosterkirken og biblioteket med takmalerier av Paul Troger. På baksiden av klosteret er det en vakker klosterhage. Selv om det unektelig er klosteret som er den store attraksjonen, er det også hyggelig å spasere rundt i den lille byen ved foten av klosteret. Her finnes mange historiske bygninger, så vel som flere koselige cafeer.

    Det majestetiske benediktinerklostret Stift Melk

    Midt på dagen fortsetter seilasen. Vi befinner oss nå i Wachaudalen, som står på UNESCOs verdensarvliste og er Østerrikes beste vindistrikt. Dette er en av de mest naturskjønne strekningene langs Donau, og fra soldekket har vi utsikt mot små landsbyer og vinmarker.

    Wachaudalen, en av de mest naturskjønne strekningene langs Donau

    Skipet ankommer Wien ved middagstider og ligger ved kai over natten.

  • Dag 13: Wien – Bratislava

    Østerrikes hovedstad er synonymt med skjønnhet, sjarm og eleganse. Denne gamle keiserbyen har mange, store severdigheter - arkitektoniske perler som Statsoperaen, Rådhuset, Parlamentet og universitetet. I gamlebyen kan du se Albertina-museet, Hofburgpalasset og den 139 meter høye Stefansdomen i gotisk og romansk stil. Besøk gjerne en av Wiens elegante kafeer og smak på Sachertorte, byens berømte kulinariske spesialitet. Skal du ha den helt ekte, fås den selvsagt på Cafe Sacher.

    Belvedere-palasset



    Stefansdomen i gotisk og romansk stil

    Skipet seiler videre ved lunsjtider og ankommer Bratislava sen ettermiddag. De største severdighetene i det unge landets hovedstad er den godt bevarte gamlebyen og middelalderslottet Bratislavsky Hrad. Dikteren Bjørnstjerne Bjørnson har også satt sitt preg på byen ved å få en gate oppkalt etter seg, som takk for sin kamp for slovakenes rettigheter i forrige århundre. I Bratislavas historiske bykjerne kan du se den gamle byporten, Michaelsporten, nasjonalteateret, skulpturer, fontener og små torg. Her ligger også St. Martin-katedralen, som fra 1563 til 1830 var kroningskirke for de ungarske kongene.

    Middelalderslottet Bratislavsky Hrad

    Skipet seiler videre om kvelden.

  • Dag 14: Budapest

    Innseilingen til Budapest er absolutt verd å få med seg, da mange av byens severdigheter og flotteste byggverk ligger langs elven. Budapest besto opprinnelig av to byer, Buda og Pest, beliggende på hver sin side av elven. På østsiden av Donau, i Pest, ligger Helteplassen, det vakre operahuset, St. Stefansbasilikaen, og den imponerende parlamentsbygningen i nygotisk stil.

    En vakker innseiling til Budapest

    Buda, på vestsiden av elven, er mer kupert. Her ligger mange flotte bygninger, blant annet Mattias-kirken og Fiskerbastionen med storslått utsikt over byen. Budapest er også kjent for sine elegante termalbad. Med over hundre varme kilder har Budapest en spahistorie som strekker seg tilbake til romernes tid. Gellértbadet er det mest kjente med både utvendige og innvendige bassenger, som alle holder 36 grader. Budapest er også en fin by for shopping. Her ligger tradisjonelle markeder side om side med moderne shoppingsentre.

    Fiskerbastionen med flott utsikt over byen

    Skipet ligger ved kai over natten.

  • Dag 15: Budapest – Oslo

    Etter en god frokost sier vi farvel til skipet og kjører til flyplassen for hjemreise.

  • VIKTIG INFORMASJON

    På grunn av de mange lave broene som krysser Main og Main-Donau-kanalen, kan soldekket være helt eller delvis stengt i perioder av sikkerhetsmessige grunner.

    Helse
    Elvecruise er ikke tilrettelagt for personer med gangbesvær/bevegelseshemming. Ilandstigning skjer via en smal landgang og noen ganger kan skip ligge fortøyd side om side. Selv om de fleste har heis, vil det være en del trappetrinn på skipet. På utfluktene er det ofte mye gåing av både kortere og lengre varighet, og disse foregår ofte på brostein eller annet ujevnt underlag. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje og reise uten assistanse underveis.

    Forbehold
    Elver er naturbaserte, og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Skulle dette oppstå, forbeholder rederiet seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program. Det gis ikke refusjon for endringer i programmet forårsaket av force majeure. Det tas forbehold om endringer i program og flytider, samt justering av prisen som følge av økning i oljepriser, valuta­kurser, skatter og avgifter og andre uforutsette faktorer vi ikke har kontroll over.

Bildegalleri

Prisinformasjon

Alt dette er inkludert:
- Fly Oslo–Amsterdam/Budapest – Oslo
- Flyskatter
- Transport flyplass–skip t/r
- Fjorten netters cruise i utvendig lugar
- Havneavgifter
- Tips til skipets mannskap
- Helpensjon om bord fra middag første dag til frokost siste dag
- Mulighet for måltider (lunsj eller middag) i skipets bistro
- Minibar på lugaren
- Drikke til måltider og i baren (soft drinks, vin og andre alkoholholdige drikker)
- Gjenbrukbar vannflaske
- Velkomstflaske musserende vin i lugaren ved innsjekking
- High Tea (ettermiddagste) serveres én gang i løpet av cruiset 
- Norsk reiseleder fra Vista Travel

Prisen inkluderer ikke: 
- Utflukter (oversikt, informasjon og pris om utflukter kommer) 
- Personlige behandlinger i skipets velværesalong
- Tips til ev. sjåfører og lokalguider på utflukter
- Reise- og avbestillingsforsikring

Merk: dette skipet har 8 suiter på Diamond dekk (øvre dekk). Disse er kun tilgjengelig på forespørsel. Pris ca kr 70 980 per person.

All-inclusive

All-inclusive-konseptet til rederiet omfatter følgende:

  • Alle måltider om bord inkludert frokostbuffet, lunsj og middag (flere-retters menyer servert ved bordet) og snacks. 
  • Velkommen om bord-cocktail og Captain's Farewell-middag
  • Alkoholfrie drikker inkludert mineralvann, brus, juice, en rekke kaffevarianter, te og kakao
  • Gjennom hele dagen et utvalg av alkoholholdige drikker (musserende vin, aperol, hvitvin, rødvin, rosé, champagne, diverse øl, long-drinks, cocktailer, brennevin og likører)
  • High Tea (ettermiddagste) én gang i løpet av cruiset. Et utvalg av søte og salte delikatesser, for eksempel scones, smørbrød, cupcakes, sjokolade, makroner og eksklusive teer
  • Minibar i lugaren fylles daglig med vann, brus og øl
  • Velkomstflaske med musserende vin i lugaren ved innsjekk
  • Gjenbrukbar vannflaske
  • Wi-Fi (merk: på elvecruise kan dekningsforholdene variere avhengig av topografien)
  • Tips
  • Toppmoderne hodetelefoner til bruk på utflukter i land

Avganger & priser

AvreisedatoAvreisestedReisemålVarighetLedige plasserFra pris
27.08.2025OsloDet store Europa-cruiset - 15 dager og fire elver fra Amsterdam til Budapest med nye MS VIVA Enjoy 5*
Reiseledere: Elbjørg Haugsdal
15 dagerMer enn 844 980,-Bestill

Skip

MS VIVA Enjoy
MS VIVA Enjoy er et helt nytt (sjøsettes i november 2024), elegant 5* elvecruiseskip med en luksuriøs atmosfære. Skipet har et gjennomført design i nordisk stil. Det gode kjøkkenet, all-inclusive-kons...